Keskustelua kuntoutushoitajan kanssa

Kävin tällä viikolla Iho- ja allergiasairaalassa kuntoutushoitajan juttusilla. Se on todella loistava palvelu. En oikein tiennyt, mitä odottaa käynniltä ja olin valmistautunut sinne omien kysymysteni kanssa. Hoitaja oli todella mukava, hän oli etukäteen perehtynyt tietoihini ja valmistautunut tapaamiseen.

Hän kävi kanssani läpi jo kotiin saamani tietopaperit allergisoivista aineista. Olin aiemmin ajatellut, että riittää kunhan niitä nyt suunnilleen välttelee. Hoitaja selitti, kuinka tärkeää on vältellä allergisoivia aineita joka paikassa. Allergiat ovat allergioita eikä minun tule käyttää mitään aineita, joissa on kyseisiä ainesosia. Jos esimerkiksi maalaan maaleilla, joissa sellaisia on, tulee minun suojautua hyvin. Myös pensseleitä putsatessa tulee huolehtia, ettei maaliin tule ihokosketusta.

Käynti avasi silmiäni, mistä allergiassa todella on kyse ja mitä se tarkoittaa jokapäiväisessä elämässä. Syynään jatkossa myös julkisten paikkojen saippuat ja pitää katsoa löytäisinkö jotain mukana kannettavaa saippuaa varmuuden vuoksi.

Hienoa oli myös se, että nyt minulla on listat, millä kaikilla nimillä nämä aineet kulkevat. Hän sanoi myös, että muita aineita ei tarvitse välttää. Muut isotiatsolinolit ovat ok, eikä kaikkia methyl-alkuisia aineita pidä vältellä. Sama asia myös toisinpäin, ei pidä olla liian huoleton. Joskus myös kuulemma tulee potilaita, jotka eivät ole ymmärtäneet, että aineita tulee todella vältellä. Samaa ihmistä saatetaan tutkia saman aineen aiheuttamien iho-oireiden takia useamman kerran, koska henkilölle ei ole koskaan kunnolla selitetty, mitä allergia ja sen kanssa eläminen tarkoittaa.

Keskustelimme myös minulle soveltuvasta kosmetiikasta ja kuinka ei voi koskaan luottaa, että tuotteen ainesosia ei ole muutettu viime ostokerran jälkeen. Myöskään mikään merkki tai hyväksyntä ei automaattisesti ole tae siitä, että voisin tuotetta käyttää. Inci-lista on aina luettava läpi.

Onneksi olen myös käyttänyt jauhemaisia pyykinpesuaineita, sillä niissä ei käytetä säilöntäaineita - ainakaan niitä, joille olen allerginen.

Hoitaja myös suositteli minua kokeilemaan perusvoiteella pesemistä. Hän pyytää lääkäriä kirjoittamaan minulle reseptin perusvoiteelle, ja tämän jälkeen alkaa testi. Perusvoiteella peseminen auttaisi ihon kosteustasapainoa.

Kysyin allergiatestissä saadusta ärsytysreaktiosta formaldehydille, Koska minulla on testattu vain yhden vahvuista formaldehydiä, ei pystytä tietämään, onko ärsytys ns. tavallista ärsytystä, koska formaldehydi on ärsyttävä aine vai reagoinko formaldehydiin aina pitoisuusmäärän mukaan enemmän tai vähemmän. Hoitaja kuitenkin suositteli, etten ostaisi kotiin ja jatkuvaan käyttöön aineita, joissa on formaldehydiä tai sitä vapauttavaa ainetta. Olin siis tehnyt ihan oikein vaihtaessani silmämeikin poistoaineen. Satunnaisessa käytössä siinä ei kuulemma tarvitse olla tarkka.

Allergiat ovat vaikeita. Juttelimme myös siitä, kuinka joku aine voi aiheuttaa reaktion yhdessä toisen aineen kanssa, mutta ei välttämättä yksinään. Eli sen takia kaikkia reaktioita ei ikinä saada kiinni, enkä esimerkiksi edelleenkään tiedä, miksi sain ison ihoreaktion yhdestä pesuaineesta, joka ei sisältänyt ainesosia, jolle olen allerginen.

Jos sinulla testataan allergioita, kannattaa kysyä pääsetkö kuntoutushoitajan juttusille, jos allergiaa löytyy. Minulle onneksi lääkäri tätä itse ehdotti, ja koin käynnistä olevan paljon hyötyä.

Blogiarkisto

Näytä enemmän

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Autismi, ADHD ja hypermobiliteetti

Autonominen hermostoni on sekaisin

Puutunut kieli