Apuja käsien toimintaan

akkukäyttöinen hansikas
Nyt on koko kevään kestänyt kartoitus ohi myös käsieni osalta ja mukana on pussillinen uusia eväitä. Toimintaterapeutin hakemus akkuhanskoista oli mennyt läpi ja sain käyttööni hienot suuret akuilla lämpiävät hanskat. Kieltämättä ensimmäinen reaktioni niihin oli: Uunikintaat! Ne näyttävät todella suurilta, mutta tietysti niihin pitää mahtua akku, johdot sekä vastukset käsineen sisälle. Näin kesää vasten niiden käyttö on toivottavasti minimaalista. Testasin kuitenkin, että akut latautuivat ja hanskat alkoivat lämmetä. Toiminetaterapeutti sanoi, että niitä voi käyttää myös sisätiloissa käsien lämmittämiseen.

Olen erittäin iloinen hanskoista, sillä talvisin pidän kolmia hanskoja päällekkäin ja vielä alimmaisena ystäväni neulomia pikkupussukoita sormille. Siltikin sormet voivat jäätyä ja Raynaud-kohtaus kipuineen iskeä. Nyt minulla on kylmiä ilmoja varten lämpimät rukkaset.

Tiedän, että olen maininnut painehanskat useammankin kerran blogissani, mutta minulle ne ovat tuoneet todella suuren avun käsien kipuiluun. Painehanskojen lisäksi sormituet ovat loistava apu koneella ollessa ja yleensäkin töissä. Kotitöitä tehdessä en niitä uskalla pitää, sillä äärinivelistä ne saattavat helposti työn tohinassa luiskahtaa pois. Juttelimme vielä toimintaterapeutin kanssa painehanskojen hyödyllisyydestä ja hän kaiveli minulle mukaan vanhaa mallistoa olevat hanskat. Ne ovat nyt jemmassa odottamassa käytössä olevien hanskojen loppuunkulumista. Hanskat kuluvat päivittäisessä käytössä todella nopeasti. Niitä on myös hyvä olla useampi pari, sillä ne on pestävä aina päivän käytön jälkeen.

Olen kiitollinen, että pääsin Fysiatrian poliklinikalle arviointiin. Toiminta- ja fysioterapiassa saadut neuvot ovat olleet kullan arvoisia, keskustelut todella hyviä ja olen ollut iloinen mahdollisuudesta testailla eri asioita kuten esimerkiksi vaahtomuoviputken palasen kynän paksunnokseksi ja palan kinesioteippiä ihotestiä varten. Tietysti olen iloinen ja kiitollinen siitä, että olen myös saanut sieltä käyttööni apuvälineitä.  Lisäksi olen itse ostanut useita tukia ja apuvälineitä itselleni suositusten ja testauksen perusteella. En edes uskalla laskea, millaisia summia olen kevään aikana käyttänyt oman terveyteni eteen painehanskojen, tukien, fysioterapian, PhysioPilateksen ja muiden vastaavien asioiden muodossa. Toisaalta koen sen todella kannattavaksi sijoitukseksi, että pystyn pysymään niiden turvin työelämässä ja elämään melko normaalia elämää.

Toimintaterapeutti antoi minulle myös kaksi terapiavahaharjoitusta käden asentojen opetteluun. Tarkoitus ei siis ole pumpata käsien lihaksia vahan avulla, vaan harjoittaa oikeiden lihasten käyttöä liikkeessä. Vasen käteni toimii tässä paljon paremmin kuin oikea. Oikea ei aluksi tahtonut edes löytää oikeaa liikerataa ilman, että peukalon tyvinivel romahtaa. Edelleenkään ei vahan puristus onnistu oikealla kädellä. Etenen tämän kanssa pikkuhiljaa. Alla videopätkät sekä vasemman käden harjoitteesta (menee oikein) että oikean käden ongelmista harjoitetta tehdessä. Käyttämäni terapiavaha on löysintä mahdollista laatua.





Olen ostanut itsellen toisetkin rannetuet, jotta minulla on käytössä sellaiset, vaikka toinen pari likaantuisi tai olisi pesussa. Olen huomannut rannetuista olevan apua erityisesti niinä päivinä, kun käsiä särkee syystä tai toisesta. Niiden avulla kädet pystyvät vähän lepäämään myös käytön aikana, kun pystyn pitämään ranteeni oikeassa asennossa. Minulla on tapana kääntää rannettani koukkuun sisään tai ulospäin saadakseni otteeseen lisää tukea. Rannetukien ansiosta pystyn pitämään ranteeni oikeassa asennossa eivätkä ne väsy yhtä nopeasti.

Kun vaan jaksan muistaa tukea käsiäni, ovat ne yleisesti paremmassa kunnossa. Lihakset eivät väsy niin kovin päivän aikana, vaan jaksan myös illalla käyttää käsiäni. Tietysti tämä kantaa myös pitkällä aikavälillä, sillä mitä vähemmän kädet väsyvät päivän aikana, sitä paremmassa kunnossa ne ovat myös seuraavana päivänä. Toivon, että tämä kaikki pikkuhiljaa parantaa käsieni toimintakykyä, puristusvoimaa ja jaksamista. Ehkäpä näistä vinkeistä on myös apua muille yliliikkuville, joilla on käsien kanssa ongelmia. 

Blogiarkisto

Näytä enemmän

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Autismi, ADHD ja hypermobiliteetti

Autonominen hermostoni on sekaisin

Puutunut kieli